W Polsce działa około 2 mln firm rodzinnych, które razem wypracowują do 72% PKB. Do roku 1989 firmy te nie miały podstaw do ekonomicznej egzystencji. Aktualnie firmy rodzinne działają bardzo prężnie łącząc w sobie wartości biznesu i rodziny.
Forma rodzinna, to taka, w której:
- głosy w akcjonariacie mają charakter pośredni lub bezpośredni;
- większość głosów jest w posiadaniu osoby (osób) fizycznej, która założyła firmę, lub w posiadaniu osoby (osób) fizycznej, która nabyła udziały w firmie, lub w posiadaniu jej współmałżonka(ów), rodziców, dzieci lub bezpośrednich spadkobierców dzieci;
- przynajmniej jeden członek rodziny lub jego krewny jest formalnie zaangażowany w strukturach zarządczych bądź w nadzorze firmy.
Podstawowe pytanie, jakie pojawia się w odniesieniu do rozważań nad problemami firm rodzinnych dotyczy tego, jak zarządzać firmami rodzinnymi? jakie stosować modele zarządzania firmami rodzinnymi? Wiadomo, że integralną częścią firmy rodzinnej jest model biznesowy odpowiadający na pytania dotyczące tego, jak zarabiać pieniądze i na czym polega leżąca u podstaw tego biznesu logika ekonomiczna tłumacząca sposób dostarczania klientowi wartości przy optymalnym dla firmy poziomie kosztów. Dla zmniejszenia ryzyka biznesu rodzinnego proponuje się ujednolicenie metod zarządzania poprzez zastosowanie opcji outsourcingu, który zapewniając delegowanie na otoczenie wybranych rodzajów działalności skutkuje obniżeniem kosztów, oszczędnością czasu, wyższą jakością, nowymi procedurami i lepszymi standardami. W rozwiązywaniu problemów odnoszących się do firmy rodzinnej ma być pomocny klaster, który przechodząc przez ewolucje interpretacyjne rozumiany jest jako geograficzne skupisko firm wzajemnie powiązanych i wyspecjalizowanych, działających w tych samych lub pokrewnych sektorach i związanych z innymi instytucjami (uniwersytetami, jednostkami branżowymi,
normalizacyjnymi) w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale również współpracujących.
Klastry określane wewnętrznymi i zewnętrznymi uwarunkowaniami generują korzyści z poziomów komercyjnych i niekomercyjnych kładąc nacisk na relacje i komunikację międzyludzką. Stanowi to ważny aspekt w funkcjonowaniu firm rodzinnych. Klastry identyfikuje się poprzez określenie zasięgu przestrzennego obszaru badanego na podstawie miejsc występowania potencjalnych uczestników klastra, wybór prawdopodobnego skupiska podmiotów uczestniczących w sieci, zmapowanie ich. Ostatni krok dotyczy przedstawienia korzyści oraz
znaczenia klastra dla regionu, co jest podstawą do opracowania strategicznego programu rozwoju klastra i regionu. Klastry generują określone korzyści oceniane z punktu widzenia przedsiębiorstwa, regionu i gospodarki, podlegając rozwiązaniom modelowanym wg schematu duńskiego, holenderskiego, amerykańskiego, czy włoskiego, także w opcjach mieszanych. Niniejszy projekt ma za zadanie wskazać możliwości klastrowania przedsiębiorstw rodzinnych wg zaproponowanego modelu (przewiduje się stworzenie polskiego modelu) w sposób innowacyjny i pionierski z punku widzenia jego atrakcyjności dla rzeczywistości gospodarczej, uwzględniając wskazania budowy klastra wynikające z zaproponowanego algorytmu postępowania, w odniesieniu do analizowanych uwarunkowań i strategicznej koncepcji funkcjonowania. Firmy rodzinne charakteryzujące się specyfiką funkcjonowania poprzez rozwiązania klastrowe mają szanse wzmocnić swój potencjał zasobowy, związany z ich konstytucją oraz odnoszący się do aspektów lokalnych i regionalnych, głównie w kwestii kreacji
wizerunku, umocnienia tradycji oraz szeroko pojętej tożsamości w ujęciu mikro, mezzo i makro.
Projekt ma wykorzystywać zdobycze klastra na użytek biznesu rodzinnego, który dzięki wprowadzeniu outsourcingu wykreuje pionierski model zarządzania firmami rodzinnymi.